fbpx

Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου τα τελευταία χρόνια αποτελεί θέμα ενδιαφέροντος και προσοχής για κάθε ιδιοκτήτη ακινήτου. Συνιστά ουσιαστικά έναν ηλεκτρονικό φάκελο του οποίου η εφαρμογή ξεκίνησε τον Φεβρουαρίου του 2021 με απώτερο σκοπό την αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης του εκάστοτε κτιρίου, των αδειών του, τον έλεγχο της ασφάλειας και συντήρησης του, και τη παρακολούθηση και καταγραφή των μεταβολών του σε όλη την διάρκεια ζωής του.

Επομένως μέσω αυτής θα αποτρέπεται και η εκτέλεση πολεοδομικών παραβάσεων. Ενώ η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου αποτελεί και το τελικό στάδιο για την οριστική τακτοποίηση των αυθαίρετων ακινήτων τα οποία έχουν ενταχθεί στους σχετικούς νόμους. Πλέον ένα κτίριο θα θεωρείται καθόλα νόμιμο μόνο με την απόκτησή αυτής.

Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου: Που αποσκοπεί;

Η έκδοση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας αποσκοπεί σε ένα σύνολο πραγμάτων για την καλύτερη οργάνωση και καταγραφή του κάθε ακινήτου. Πιο αναλυτικά μέσω την έκδοσης της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας:

  1. Αποτρέπεται η δημιουργία μιας νέας τάσης αυθαιρέτων.
  2. Το Δημόσιο αποκτά πλήρη πρόσβαση και καταγράφει κάθε ακίνητο, γνωρίζοντας όλα τα στοιχεία αυτού.
  3. Μειώνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό η γραφειοκρατία καθώς ο κάθε ιδιοκτήτης έχει μέσω του ψηφιακού συστήματος πρόσβαση σε όλα τα στοιχεία που αφορούν τα ακίνητα του χωρίς την ανάγκη να επισκέπτεται δημόσιες υπηρεσίες.
  4. Επιτυγχάνεται πλήρη διαφάνεια σε όλα τα ακίνητα, με καταγεγραμμένες όλες τις μεταβολές και επεμβάσεις στο εκάστοτε ακίνητο. Έτσι επικρατεί και πλήρη διαφάνεια κατά την μετάβαση του κάθε ακίνητου ενώ ευνοούνται και οι επενδύσεις.

Ποια τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την καταχώρηση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου;

Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται σύμφωνα με τον ν.4495 για την καταχώρηση και έκδοση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου είναι τα ακόλουθα:

  1. Το στέλεχος της οικοδομικής άδειας του κτιρίου, μαζί με τις αναθεωρήσεις της,
  2. τα σχέδια που συνοδεύουν την οικοδομική άδεια, καθώς και η μελέτη προσβασιμότητας ΑμεΑ και εμποδιζόμενων ατόμων, εφόσον απαιτείται,
  3. το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου ή τμημάτων αυτού,
  4. το πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής, αν έχει εκδοθεί,
  5. οι δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων επί αυθαιρέτων,
  6. τα σχέδια κατόψεων, τα οποία αποτυπώνουν το κτίριο στην πραγματική του κατάσταση,
  7. το Δελτίο Δομικής Τρωτότητας Αυθαιρέτου (ΔΕ.ΔΟ.Τ.Α) ή και τη τεχνική έκθεση στατικού ελέγχου, ή τη μελέτη στατικής επάρκειας, εφόσον απαιτείται σύμφωνα με τους νόμους περί αυθαιρέτων,
  8. τον πίνακα χιλιοστών ή και τη μελέτη κατανομής δαπανών του κτιρίου, εφόσον υπάρχουν
  9. τον τίτλο ιδιοκτησίας
  10. το αντίγραφο κτηματολογικού φύλλου
  11. η μελέτη κατανομής δαπανών κτηρίου αν αυτή υπάρχει.

ekdosi ilektronikis tautotitas ktiriou

Ποια κτίρια και διηρημένες αυτοτελείς ιδιοκτησίες αφορά η έκδοση Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου;

Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου τίθεται εφαρμόζεται και αφορά

  • κάθε νέο κτίριο κατά τη διάρκεια της κατασκευής του
  • όλα τα υφιστάμενα κτίρια της κατηγορίας I σε χρονικό διάστημα 5 ετών και της κατηγορίας II κατά την μεταβίβαση του ακινήτου όπου και η σχετική δήλωση για την ηλεκτρονική ταυτότητα θα εμπεριέχεται υποχρεωτικά στο συμβόλαιο μεταβίβασης αντικαθιστώντας τη βεβαίωση μηχανικού.

Ποιες είναι οι κατηγορίες κτιρίων;

Η πρώτη κατηγορία περιλαμβάνει και αφορά:

  • Δημόσια Κτίρια,
  • Κτίρια Συνάθροισης Κοινού,
  • Πρατήρια Υγρών Καυσίμων και Συνεργεία Αυτοκινήτων,
  • Τουριστικά Καταλύματα άνω των 300 τ.μ.,
  • Δημόσια και Ιδιωτικά Κτίρια Προσχολικής, Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης,
  • Κτίρια Περίθαλψης, Βρεφοκομεία,
  • Παιδικοί και Βρεφονηπιακοί Σταθμοί,
  • Οικοτροφεία, Οίκοι Ευγηρίας, Ιδρύματα Χρονίως Πασχόντων και Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες,
  • Σωφρονιστικά Καταστήματα και Άσυλα

Προθεσμία Υποβολής: Εντός 5 ετών

ekdosi ilektronikis tautotitas ktiriou

Η δεύτερη κατηγορία περιλαμβάνει και αφορά:

Όλα τα Υπόλοιπα Κτίρια

Προθεσμία Υποβολής: Κατά την μεταβίβαση

Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου και Αυθαίρετα

Όλα τα αυθαίρετα που έχουν νομιμοποιηθεί σύμφωνα με όλους τους νόμους περί αυθαιρέτων, θα πρέπει να συνταχθεί για αυτά και ταυτότητα κτιρίου για να θεωρούνται πλήρως νομιμοποιημένα. Αν κάποιος ιδιοκτήτης αυθαιρέτου δεν προβεί σε τακτοποίηση αυθαιρέτου θα έχει να αντιμετωπίσει περιορισμούς και απαγορεύσεις που αυτές θα αφορούν:

  • Την μεταβίβαση και πώληση του εκάστοτε ακινήτου
  • Την έκδοση πολεοδομικών αδειών για εργασίες συντήρησης, ανακαίνισης, αποκατάστασης, αλλαγής χρήσης ή και επέκτασης των ακινήτων τους
  • Την νόμιμη μίσθωση και την μη δυνατή μίσθωση και έκδοση αδείας λειτουργίας για επιχειρήσεις (εμπορικά καταστήματα, καταστήματα εστίασης, κ.α.)
  • Πρόστιμα και πιθανή κατεδάφιση του κτιρίου αν αυτό δεν νομιμοποιηθεί

Συμπερασματικά, υποχρέωση απόκτησης ηλεκτρονικής ταυτότητας θα έχουν τα νέα κτίρια και διηρημένες ιδιοκτησίες για τα οποία εκδίδονται νέες οικοδομικές άδειες, ενώ τα παλαιότερα κτίρια θα πρέπει να την αποκτούν κατά την μεταβίβασής τους αφού η σχετική δήλωση θα προσαρτάται υποχρεωτικά στο συμβόλαιο. Την διαδικασία έκδοση της αναλαμβάνουν μόνο εξουσιοδοτημένοι μηχανικοί και με βάση το εκάστοτε ακίνητο ορίζεται και το τελικό κόστος.

Επικοινωνήστε μαζί μας και ενημερωθείτε από τους έμπειρους μηχανικούς μας για όλη την διαδικασία. Αυτοί θα αναλάβουν τον φάκελο σας και την άμεση έκδοση της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου για το ακίνητο σας.

Μοιραστείτε το!